رفتن به محتوای اصلی
پاک کردن چسب از روی لباس و فرش

پاک کردن چسب از روی لباس و فرش

https://www.sajadchasb.com/?p=8238

هر خانوار به طور مرتب از چسب‌ها برای چسباندن مواد به یکدیگر یا تعمیر وسایل خراب استفاده می‌کند. انواع مختلفی از چسب‌ها، از چسب سفید ساده مدرسه تا سیمان لاستیکی وجود دارد. پاک کردن برخی چسب‌ها مانند چسب‌های تجاری، چسب ناخن و باقی مانده برچسب به دلیل ترکیب چسب‌ها، سخت‌تر از بقیه هستند. در ادامه نکاتی برای پاک کردن چسب از روی لباس و فرش اشاره خواهیم کرد.

بیشتر اوقات می‌توان چسب‌ها را از لباس‌های قابل شستشو و فرش پاک کرد. اما اگر هر نوع چسبی روی لباسی با برچسب راهنمای “فقط خشکشویی” ریخته شد، به یک خشکشویی حرفه‌ای بروید و لکه را نشان دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

در بیشتر موارد، برای همه این چسب‌ها و روش‌های تمیز کردن، در صورت ادامه لکه، روش را تکرار کنید. پس از رفع لکه، لباس را مثل معمول بشویید. اطمینان حاصل کنید که تا لکه کاملا از بین نرفته، لباس را در خشک‌کن قرار ندهید.

آن‌چه شما نیاز دارید

تجهیزات / ابزارها

چاقو یا پلاستیک برای تراشیدن

مواد

فریزر یا کیسه یخ

حلال یا پاک کننده لکه

شوینده لباسشویی قوی

دستورالعمل‌ها

از بین بردن چسب‌های تجاری، که گاهی چسب‌های ساختمانی نیز نامیده می‌شوند، از روی لباس یا مواد بسیار دشوار است. اگر تماس پیدا کردید یا مستعد برخورد هستید، همزمان با خرید چسب، یک ماده پاک کننده چسب یا حلال بخرید.

نوع لکه: لکه شیمیایی

نوع شوینده: پاک کننده لکه و شوینده قوی

دمای آب: با توجه به برچسب پارچه بشویید

هشدار

همیشه قبل از استفاده هر حلال یا پاک کننده لکه، آن‌را روی یک قسمت مخفی از لباس یا فرش آزمایش کنید. بهتر است قبل از استفاده، رنگ آن‌را بررسی کنید.

پاک کردن لکه چسب تجاری

۱- بگذارید چسب خشک شود

قبل از اقدام به برداشتن چسب، اجازه دهید روی پارچه یا فرش خشک شود. سعی نکنید آن را پاک کنید. پاک کردن چسب مرطوب فقط باعث چسباندن عمیق الیاف می شود.‌

۲- چسب اضافی را پاک کنید

با استفاده از لبه چاقویی که تیز نیست یا سوهان پلاستیکی، لکه‌های اضافی چسب را بردارید. سپس اجازه دهید منطقه خشک شود.

۳- منطقه آسیب دیده را فریز کنید

پارچه را به مدت یک ساعت در فریزر قرار دهید. هنگامی که چسب جامد منجمد شد، معمولاً می‌توانید قسمت عمده آن را از روی پارچه بشکنید.

۴- استفاده از پاک کننده لکه

در صورت باقی ماندن لکه، محل را با حلال یا پاک کننده لکه، تمیز کنید.

نکته

اگر می‌خواهید چسب‌های تجاری را از روی فرش پاک کنید، سعی کنید چسب را با مقداری یخ که در یک کیسه پلاستیکی قرار داده‌اید منجمد کنید. پس از یخ زدگی، سعی کنید چسب را جدا کنید. سپس طبق دستورالعمل‌ها از حلال چسب توصیه شده استفاده کنید. در صورت باقی ماندن لکه، محل را با حلال یا پاک کننده لکه تمیز کنید.

چسب ناخن

چسب ناخن مصنوعی در اصل همان فرمول شیمیایی فوق چسب است. ماده اصلی سیانو اکریلات است؛ یک رزین اکریلیک که تقریباً بلافاصله می‌توان آن‌را رفع کرد. وقتی روی پارچه‌ها و فرش‌ها ریخت، وحشت نکنید و برای برداشتن چسب تلاش نکنید چون با این کار فقط آن را به اطراف پخش می‌کنید. قبل از اقدام به برداشتن چسب اجازه دهید خشک شود.

هشدار

بعضی از پارچه‌ها نمی‌توانند در برابر پاک کننده لاک ناخن مقاومت کنند. پارچه‌های از جنس استات، تری‌استات و موداکریلیک در مواد پاک کننده لاک ناخن، استون یا مواد رقیق کننده رنگ حل می‌شوند. ابتدا برچسب‌های راهنمای لباس را بخوانید. اگر از مواد پاک کننده لاک ناخن روی این مواد استفاده کنید، باعث ایجاد سوراخ‌هایی می‌شود که قابل رفع نیستند. برای از بین بردن چسب ناخن از این الیاف، با یک خشکشویی حرفه‌ای مشورت کنید.

نوع لکه: بر پایه مواد شیمیایی

نوع مواد شوینده: مواد شوینده مخصوص لباسشویی یا مواد شوینده مایع ظرفشویی

دمای آب: با توجه به برچسب لباس

مشخصات پروژه

  • زمان کار: ۱۰ دقیقه
  • کل زمان: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات

  • پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون
  • گوش پاک‌کن
  • پاک کننده لکه یا مواد شوینده لباسشویی قوی
  • آب (برای فرش)
  • مواد شوینده مایع ظرفشویی (برای فرش)
  • سرکه سفید تقطیری (برای فرش)
  • پارچه سفید ، حوله کاغذی یا اسفنج (برای فرش)

ابزارها

  • چاقویی که تیز نباشد

پاک کردن لکه چسب ناخن

۱- یک پنبه را به پاک کننده لاک ناخن، که بر پایه استون باشد، آغشته کنید (متیل استات که مواد پاک کننده ملایم‌تری هستند کار نمی کنند). آن را روی یک درز داخلی و کوچک امتحان کنید تا مطمئن شوید که پاک کننده لاک به پارچه یا فرش آسیب نمی‌رساند یا تغییر رنگ نمی‌دهد.

۲- از بیرون لکه به داخل کار کنید. چسب سفت شده را با گوش پاک‌کن آغشته کنید. اجازه دهید گوش پاک‌کن یک یا دو دقیقه روی چسب بماند.

۳- از چاقوی آشپزخانه، که تیز نیست، برای از بین بردن چسب شل شده استفاده کنید. بعد از برداشتن چسب ممکن است لازم باشد چندین بار این روند را تکرار کنید.

۴- هنگامی که احساس کردید تمام چسب از پارچه‌ها خارج شده است، محل را با یک پاک کننده یا کمی مواد شوینده قوی مخصوص لباس (تاید یا پرسیل) تمیز کرده و طبق دستورالعمل‌های برچسب مراقبت از پارچه، لباس را بشویید.

۵- قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لکه را بررسی کنید. در صورت وجود لکه ممکن است لازم باشد عقب نشینی کنید. خشک شدن روی حرارت زیاد باعث ایجاد لکه شده و از بین بردن آن غیرممکن است. پس قبل استفاده از خشک‌کن از پاک شدن کامل لکه مطمئن شوید.

نکته

اگر لکه چسب ناخن روی فرش پیدا کردید، یک محلول از یک فنجان آب گرم، یک قاشق چای خوری مواد شوینده مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیری را مخلوط کنید و صبر کنید تا چسب خشک شود. سپس یک پارچه سفید تمیز، حوله کاغذی یا اسفنج را در محلول آغشته کرده و یک مالش سریع به آن قسمت بدهید. لکه را با یک پارچه تمیز ساده که خیس باشد شستشو دهید و سپس بگذارید که محل لکه‌دار خشک شود.

چسب براق

چسب براق یک محصول ترکیبی است. ترکیب چسب سفید ساده “مدرسه” با رنگ و اکلیل است که از بین بردن لکه‌های آن خیلی سخت‌تر می‌شود.

نوع لکه: لکه بر پایه پروتئین و رنگ

نوع شوینده: شوینده همیشگی لباسشویی و سفید کننده پایه اکسیژن

دمای آب: مطابق با برچسب پارچه

مشخصات پروژه

زمان کار: ۱۰ دقیقه

کل زمان: ۸ ساعت

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات

  • آب سرد
  • سفید کننده پایه اکسیژن
  • شوینده رختشویی همیشگی
  • پارچه سفید، حوله کاغذی یا اسفنج (برای فرش)

ابزارها

  • چاقوی کُند یا سوهان پلاستیکی سخت

پاک کردن چسب براق

روش‌های از بین بردن چسب براق از پارچه‌های قابل شستشو، بسته به اینکه چسب خیس است یا خشک شده، متفاوت است. دستورالعمل‌های زیر را ببینید.

۱- چسب اضافی را بردارید

اگر چسب خشک است، با استفاده از چاقویی که تیز نباشد یا لبه کارت اعتباری پلاستیکی تا حد ممکن چسب خشک شده را پاک کنید. سپس مراحل بعدی را که برای چسب مرطوب استفاده می شود، انجام دهید.

۲- با آب سرد خیس کنید

با خیساندن آن قسمت لباس در آب سرد شروع کنید. چسب سفید یک لکه پروتئین است و آب گرم می تواند پروتئین را بپزد و از بین بردن آن مشکل‌تر شود.

۳- از سفید کننده استفاده کنید

در مرحله بعد، محلول سفید کننده پایه اکسیژن و آب خنک را طبق دستورالعمل‌های بسته مخلوط کنید.

۴- بگذارید لباس خیس بخورد

لباس را کاملاً غرق کرده و اجازه دهید حداقل هشت ساعت خیس بخورد. این مرحله باعث پاک شدن اجزای رنگ می‌شود.

۵- بشویید یا مراحل حذف لکه را تکرار کنید

اگر پس از خیساندن، لکه از بین رفت، آن‌را طبق معمول بشویید. اگر باقی ماند، یک محلول تازه را مخلوط کرده و تکرار کنید.

نکته

اگر متوجه شدید که چسب براق به یک فرش چسبیده است، از ابزاری با لبه کُند استفاده کنید. تا آنجا که ممکن است آن را روی همان منطقه بکشید تا لکه چسب از بین برود. سپس محلول سفید کننده اکسیژن و آب گرم را مخلوط کنید. محل لک شده را اشباع کرده و اجازه دهید محلول حداقل برای یک ساعت کار کند. بعد از یک ساعت، با یک پارچه خشک تمیز پاک کنید. در صورت باقی ماندن رنگ، این کار را با محلول تازه سفید کننده اکسیژن تکرار کنید. پس از تمام شدن رنگ، با آب ساده، اسفنج بزنید و اجازه دهید فرش در هوا خشک شود.

چسب حرارتی

چسب تفنگی و چسب حرارتی بهترین دوست سازندگان کاردستی و صنایع دستی است. با این وجود، رزین چسب حرارتی و پارچه با هم مخلوط نمی‌شوند.

هشدار

هرگز سعی نکنید چسب داغ تازه را پاک کنید زیرا با این کار فقط لکه را به عمق الیاف فرو می‌برید.

نوع لکه: مبتنی بر پروتئین

نوع شوینده: استون و شوینده معمولی

دمای آب: شستشو با توجه به برچسب پارچه

مشخصات پروژه

  • زمان کار: ۱۰ دقیقه
  • کل زمان: ۱ ساعت تا یک شب (بستگی به روش انتخاب شده دارد)

آنچه شما نیاز دارید

تدارکات

استون

شوینده رختشویی همیشگی

گوش پاک‌کن

پارچه سفید

تکه‌های یخ در یک کیسه پلاستیکی (برای فرش)

ابزارها

چاقوی کُند یا سوهان پلاستیکی سخت

پاک کردن لکه چسب حرارتی از روی لباس

۱- لباس را در فریزر قرار دهید

اگر کمی وقت دارید، پارچه آغشته به چسب را یک شب در فریزر قرار دهید. این کار باعث می‌شود چسب حرارتی به اندازه کافی شکننده شود و بتوانید با یک ابزار لبه کُند یا ناخن انگشت خود، آن ‌را از بین ببرید. از پاک کننده تجاری می‌توان برای از بین بردن باقی مانده لکه استفاده کرد و سپس لباس را به طور معمول شست.

۲- استون را روی لکه بزنید

اگر زمان کمتری دارید می‌توانید از استون برای از بین بردن چسب استفاده کنید. یک پنبه را به استون آغشته کنید. از بیرون لکه چسب به سمت داخل، پنبه را حرکت دهید. همچنان ادامه دهید که چسب از لباس شما به پنبه منتقل شود. هنگام انتقال چسب، از یک پنبه تمیز استفاده کنید و تا زمانی که تمام آثار چسب از بین نرفته، به کار خود ادامه دهید.

هشدار

بخاطر داشته باشید که از استون یا پاک کننده لاک ناخن نمی‌توان روی پارچه‌هایی که دارای استات، تری استات یا موداکریلیک هستند استفاده کرد زیرا استون، این پارچه‌ها را حل می‌کند. یک لباس لکه‌دار حاوی این مواد را به خشکشویی حرفه‌ای برسانید. هیچ کدام از روش‌های خانگی برای از بین بردن چسب برای این پارچه ها بی‌خطر نیست.

۳- لباس را بشویید

پس از برداشتن چسب، لباس را طبق معمول بشویید.

نکته

اگر چسب حرارتی یا همان چسب تفنگی روی فرش شما ریخت، آسان‌ترین روش از بین بردن آن این است که چسب را با قرار دادن یک کیسه پلاستیکی پر از مکعب یخ روی آن، منجمد کنید. به محض سفت شدن، از الیاف فرش جدا می‌شود. برای خراشیدن آن می‌توانید از چاقوی کُند آشپزخانه استفاده کنید. اگر روش انجماد با مکعب یخ جواب نداد، می‌توانید از استون روی فرش نیز استفاده کنید.

خرید انواع چسب

چسب لاتکس

چسب لاتکس برای کاردستی عالی است اما می‌تواند روی لباس لکه ایجاد کند. مانند سایر چسب‌ها، لکه را مالش ندهید زیرا باعث چسبیدن چسب به بافت پارچه می‌شود.

نوع لکه: مبتنی بر پروتئین

نوع مواد شوینده: مواد شوینده لباسشویی قوی

دمای آب: گرم

مشخصات پروژه

چند عامل وجود دارد که باید قبل از پاک کردن لکه در ذهن داشته باشید.

زمان کار: ۱۰ دقیقه

کل زمان: ۱ ساعت

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات

  • پاک کننده لکه یا مواد شوینده لباسشویی قوی
  • سرکه سفید تقطیری (برای فرش)
  • مواد شوینده مایع ظرفشویی (برای فرش)
  • پارچه تمیز (برای فرش)

ابزارها

چاقوی کُند یا سوهان پلاستیکی سخت

پاک کردن چسب لاتکس

۱- سیمان اضافی را بردارید

از ابزاری با لبه کُند، برای بلند کردن هرچه بیشتر چسب لاتکس استفاده کنید.

۲- یک محلول از بین برنده لکه درست کنید

یک محلول از یک فنجان آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مواد شوینده مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیری را مخلوط کنید.

۳- محل لکه را مالش دهید

یک پارچه تمیز را در محلول آغشته کرده و محل لکه را یک مالش سریع بدهید.

۴- فرش را بشویید

با یک پارچه تمیز آغشته به آب، محل لکه را بشویید.

۵- در هوای آزاد خشک کنید

تمام فرش را در هوا خشک کنید و در صورت لزوم مراحل را تکرار کنید.

نکته

به دنبال حذف چسب لاتکس از پارچه هستید؟ ساده است. با استفاده از لبه چاقویی که تیز نیست، تا حد ممکن چسب لاتکس را از سطح پارچه بردارید. محل را با استفاده از مواد پاک کننده لکه یا کمی مواد شوینده مخصوص لباس شسته و سپس در داغ‌ترین آب مورد تایید برچسب لباس بشویید.

چسب قطره‌ای

چسب قطره‌ای شبیه چسب ناخن است و دستورالعمل‌های لکه‌برداری آن‌ها مشابه است. از آن‌جا که این روش شامل استون است، توجه داشته باشید که برخی از پارچه‌های ساخته شده از پارچه‌های استات، تری استات یا موداکریلیک می‌توانند در پاک کننده لاک ناخن (استون) حل شوند و بافت نازک‌تری ایجاد کنند. حتی اگر لباس فقط مخلوط استات باشد، یک سوراخ ایجاد می‌شود و قابل ترمیم نیست. برای از بین بردن لکه‌های هر یک از این پارچه‌ها با یک خشکشویی حرفه‌ای مشورت کنید.

نوع لکه: بر پایه مواد شیمیایی

نوع شوینده: شوینده لباسشویی و استون

دمای آب: مطابق با برچسب پارچه

مشخصات پروژه

زمان کار: ۱۵ دقیقه

کل زمان: ۱ ساعت

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات

  • پاک کننده لاک ناخن بر پایه استون
  • گوش پاک‌کن
  • شوینده لباسشویی سنگین
  • آب گرم (برای فرش)
  • مواد شوینده مایع ظرفشویی (برای فرش)
  • سرکه سفید تقطیری (برای فرش)

ابزارها

  • پارچه تمیز (برای فرش)

پاک کردن لکه چسب قطره ای

۱- بگذارید چسب خشک شود

قبل از اقدام به پاک کردن چسب از روی پارچه، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

۲- یک تست رنگی انجام دهید

یک گوش پاک‌کن را به پاک کننده لاک ناخن، با پایه استون، آغشته کنید و گوش پاک‌کن را روی درز داخلی بمالید تا مطمئن شوید که ماده پاک کننده به پارچه آسیب نمی‌رساند یا تغییر رنگ نمی‌دهد.

۳- لکه را با محلول بخیسانید

برای جلوگیری از پخش شدن لکه، از بیرون لکه تا قسمت داخلی آن را با گوش پاک‌کن بکشید. هنگام انتقال چسب از یک گوش پاک‌کن تمیز استفاده کنید. شاید لازم باشد این روند را در دو طرف پارچه تکرار کنید.

۴- آب‌کشی کنید و مثل همیشه بشویید

هنگامی که چسب برداشته شد، کمی مواد شوینده لباسشویی قوی به لکه بمالید و طبق معمول بشویید. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن، لکه را بررسی کنید. ممکن است لازم باشد مراحل تمیز کردن را تکرار کنید. گرمای زیاد خشک‌کن باعث ایجاد لکه شده و از بین بردن آن غیرممکن می‌شود.

نکته

چسب قطره‌ای چسبیده روی فرش را می‌توان با همان روش تمیز کردن استون و پنبه پاک کرد. پس از پاک شدن چسب، محلول یک فنجان آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مواد شوینده مایع ظرفشویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید تقطیری را مخلوط کنید. با محلول یک مالش سریع به محل لکه بدهید. سپس بشویید و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

چسب مایع

چسب مایع (قطره‌ای سفید) یکی از وسایل اصلی برای هر بچه و هنرمندی است. خوشبختانه لکه‌های آن به راحتی پاک می‌شوند. چسب سفید یک لکه پروتئینی است که معمولاً با آب‌کشی با آب سرد، قبل از شستشو از بین می‌رود. در صورتی که لکه‌ها تازه باشند و اقدام به تمیز کردن آن کنید، لکه‌ها به راحتی پاک می‌شوند.

نوع لکه: مبتنی بر پروتئین

نوع شوینده: مواد شوینده لباسشویی همیشگی

دمای آب: سرد

مشخصات پروژه

  • زمان کار: ۱۰ دقیقه
  • زمان کلی: ۱۰ تا ۳۰ دقیقه (به خشک بودن لکه بستگی دارد.)

آن‌چه شما نیاز دارید

تدارکات

  • آب سرد و روان
  • شوینده رختشویی همیشگی
  • دستمال توالت

ابزارها

  • چاقوی کُند یا ابزار تراشیدن
  • اسفنج

پاک کردن لکه چسب مایع

۱- چسب اضافی را خراش دهید

اگر چسب خشک است، از چاقویی که تیز نباشد یا لبه کارت اعتباری پلاستیکی برای از بین بردن چسب خشک شده استفاده کنید و سپس مراحل حذف چسب مرطوب را دنبال کنید.

۲- شستشو با آب سرد

ابتدا آب سرد را از پشت پارچه روی آن بریزید تا چسب خارج شود.

۳- پارچه را بشویید

پارچه را مثل همیشه آب‌کشی کرده و بشویید.

نکته

برای از بین بردن لکه‌های چسب قطره‌ای سفید از فرش می‌توانید از روشی کاملاً مشابه استفاده کنید. لکه را با یک اسفنج مرطوب آغشته به آب ساده پاک کنید و سپس رطوبت اضافی را با حوله‌های کاغذی جذب کرده و اجازه دهید تا در هوا خشک شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد