رفتن به محتوای اصلی
انواع چسب :چسب های غیر هوازی(Anaerobic Adhesives)

انواع چسب :چسب های غیر هوازی(Anaerobic adhesives)

https://www.sajadchasb.com/?p=6877

انواع چسب :چسب های غیر هوازی(Anaerobic adhesives)

چسب های تک جزئی بدون حلالی هستند که در غیاب اکسیژن و بین دو ماده با داشتن یون های فلزی فعال دارای گیرایش میشوند . به عنوان مثال ، به محض اینکه چسب غیرهوازی بین پیچ و مهره فلزی و تحت فشار قرار میگیرد فعال میشود و یک پیوند نا گسستنی ایجاد میکند.

این چسب ها به شیشه ، پلاستیک یا لاستیک پیوند ندارند. این چسب ها جهت تعمیر و نگهداری اتصالات فلزی و نیزنشتی خطوط فلزی را کاهش می دهد .

چسب های بی هوازی معمولاً برای تقویت مهر و موم یا نگه داشتن مونتاژ مکانیکی متصل به کار می روند.

چسب های غیر هوازی به شرح ذیل به ۴ دسته تقسیم میشوند :

۱-چسب های قفل و رزوه THREADLOCKERS

۲-چسب های آب بند کننده THREAD SEALANT

۳-چسب های نگه دارنده Retaining material

۴-چسب های واشر ساز GASKET MAKER

چسب های قفل و رزوه چسب هایی هستند که برای تقویت اتصال مهره روی پیچ استفاده میشود و که بر حسب قدرت چسبندگی به سه دسته تقسیم میشوند چسب های باز شونده چسب هایی که با ابزار دستی باز میشوند و چسب هایی که دیگر باز نمیشوند .

برای مثال در پیچ و مهره هایی که در دستگاه هایی که دچار لرزش هستند و مدام اتصال در معرض لرزش است از چسب های غیر هوازی پیچ و مهره استفاده میشود تا دیگر مهره بر اثر لرزش باز نشود.

چسب های آب بند کننده از اسمشان مشخص است که در اتصالاتی استفاده میشود که ممکن است نشتی وجود داشته باشد این چسب ها بر اساس میزان گپ فلنچ ها دسته بندی میشود .

اما چسب های نگه دارنده برای نگه داشتن بلبرینگ روی شفت استفاده میشود .

چسب های بی هوازی در عرض چند دقیقه در دمای اتاق و در طی ۲۴ ساعت کاملاً گیرایششان تکمیل می شود. گیرایش کامل چسب های غیر هوازی ممکن است با استفاده از قرار گرفتن به صورت کوتاه مدت در معرض حرارت (به عنوان مثال ۳۰ دقیقه در دمای ۱۲۰ درجه سانتیگراد) با سرعت بیشتری دچار گیرایش شود.

چسب های واشر ساز نیز بجای واشر های جامد در انواع موتور های فلزی استفاده میشوند و مقاومت حرارتی دارند.

چسب های بی هوازی از مونومرهای دی متیلریلات (استرهای آلکیلیلن گلیکولها و اسیدهای اکریلیک یا متاکریلیک) تشکیل شده اند که فقط در صورت عدم وجود هوا گیرایی پیدا میکنند. آنها نسبت به آکریلیک های دیگر سم کمتری دارند ، بوی خفیف و مهیجی دارند و برای فلزات فاسد نیستند. چسب های بی هوازی در ظروف پلی اتیلن ذخیره می شوند ، که در آن نسبت سطح در معرض هوا به حجم زیاد است. طیف وسیعی ازغلظت در این نوع چسب ها در دسترس میباشد و ماندگاری آن بسته به میزان هوا در ظرف ، بیش از یک سال است. چسب های بی هوازی می توانند شکاف پیوندی را از ۰٫۰۲۵ میلی متر (۰٫۰۰۱ اینچ) تا ۱ میلی متر ((۰٫۰۴ اینچ) پر کنند.

از چسب های بی هوازی برای پیوندهای ساختاری استفاده می شود ، در درجه اول با موادی مانند فلزات و شیشه و در میزان کمتری چوب و پلاستیک (ترموست و برخی از ترموپلاستیک) دارای گیرایش میباشد.

اتصالات تولید شده با استفاده از چسب های غیرهوازی می توانند در معرض حلالهای آلی و آب ، هوازدگی و دمای حداکثر ۲۰۰ درجه سانتیگراد (۳۹۲ درجه فارنهایت) مقاومت کنند .

مزایا / مضرات: مزایای آن شامل عملکرد خوب، سطح بوی کم ،گیرایش در دمای اتاق و تک جزئی و دوام زیاد است. این معایب شامل گیرایش در منافذ محدود ، نامناسب برای سطوح متخلخل و عملکرد ضعیف با برخی از ترموپلاستیک هاست .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد