رفتن به محتوای اصلی
انواع چسب : چسب حرارتی یا هات ملت چیست ؟HOT MELT ADHESIVE

انواع چسب : چسب حرارتی یا هات ملت چیست ؟HOT MELT ADHESIVE

https://www.sajadchasb.com/?p=6873

چسب حرارتی یا هات ملت چیست ؟

چسب های حرارتی یا هات ملت ،که به عنوان چسب های مذاب داغ شناخته می شوند ، ترموپلاستیک هایی هستند که به صورت مذاب (در محدوده ۶۵-۱۸۰ درجه سانتیگراد) استفاده می شوند . این نوع چسب برای ایجاد پیوندهای محکم بین طیف گسترده ای از مواد استفاده میشود. اکثر چسب های هات ملت بر پایه اتیلن وینیل استات میباشد.سهولت در استفاده و طیف گسترده ای از مواد متداول که می توان با این نوع چسب چسباند از مشخصه های چسب های حرارتی میباشد . چسب های حرارتی مخصوصاً در صنایع دستی مشهور است. در ایران طیف گستده ای از مردم برای ساخت کاردستی و صنایع دستی زینتی از چسب های هات ملت میله ای استفاده میکنند .

اما بیشترین استفاده از چسب های حرارتی یا هات ملت ها در صنایع بزرگ کشور هاست مثلا در صنعت کارتن سازی یا در صنایع چاپ و چسباندن لیبل انواع محصولات علی الخصوص صنایع غذایی یا حتی در گونی سازی از چسب های هات ملت استفاده میشود .

مکانیسم گیرایش چسب های هات ملت یا چسب حرارتی چیست ؟

کلا چسب های حرارتی یا هات ملت به دو شکل تولید میشود یا میله یا همان لوله ای هستند یا به صورت گرانول یا به اصطلاح دانه تسبیحی .

همانطور که قبلا اشاره شد چسب های حرارتی میله ای در صنایع پائین دستی یا همان مصارف خانگی یا کار دستی و خرازی و صنایع دستی استفاده میشود البته در بعضی از صنایع مادر نیز به ندرت از هات ملت میله ای استفاده میشود که برای استفاده از چسب های حرارتی میله ای از تفنگ چسب حرارتی یا به اصطلاح گان استفاده میشود .

اما در صنایع بزرگ از هات ملت های گرانول استفاده میشود که در این صنایع نیز از دستگاه های ذوب چسب های گرانول استفاده میشود .

پس نتیجتا تمام چسب های حرارتی به صورت جامد تولید میشوند و توسط دستگاه یا گان به دمای ذوب(FLOW POINT) میرسند وقتی به دمای ذوب میرسند مایع شده و بین دو متریال روان میشوند و فرآیند گیرایش شروع میشود تا به اصطلاح به نقطه گیرایش یا (SET POINT) میرسد یعنی سرد میشوند تا دوباره جامد شوند و گیرایش نهائی شود .

چگونه چسب حرارتی مورد نیاز خود را پیدا کنیم ؟

صنایع بزرگ با مراجعه به فروشنده چسب هاتملت یا حرارتی مشخصات دستگاه خود را داده مانند دمای ذوبی که دستگاه توان آن را دارد و فروشنده نیز هات ملت تولید شده با آن دمای ذوب را ارائه میدهد.

دانستن دمای ذوب و دمای گیرایش در خرید و فروش هات ملت چه برای خریدار و چه برای فروشنده الزامیست البته نوع خاصی از هات ملت ها برای لیبل به عنوان چسب لیبل سرد نیز وجود دارد که به صورت جامد نمیباشد و مایع هستند .

<

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد