رفتن به محتوای اصلی
اسپری زینک چیست؟

اسپری زینک چیست؟

https://www.sajadchasb.com/?p=9733

زنگ زدگی چیست؟

امروزه اکثر کارخانجات دارای ماشین آلات ساخته شده از انواع فلزات هستند. این ماشین آلات پس از مدتی در اثر واکنش با محیط اطراف دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. که این امر باعث از بین رفتن زیبایی ظاهری و خواص شیمیایی فلز شده و از همه مهم تر کارایی مکانیکی فلز را کاهش می دهد.

همه ی ما می دانیم که موارد بالا ضرر و زیان های اقتصادی بسیاری را در بردارد و باعث هزینه های بسیار برای کارخانجات و صنایع  می شود. به همین منظور امروزه اکثر صنایع به دنبال راهی برای کاهش و ازبین بردن زنگ زدگی و خوردگی سازه ها و ماشین آلات و در نهایت کاهش هزینه های خود هستند. در این مقاله یکی از بهترین روش هایی که برای محافظت سازه ها و ماشین آلات و تاسیسات در برابر فرسایش و خوردگی و زنگ زدگی وجود دارد را معرفی می کنیم.

پوشش سطح و ضدخوردگی:

متاسفانه به دلیل نادیده گرفتن بارهای شیمیایی در هنگام ساخت و یا عدم استفاده از پوشش های مناسب در مجتمع های صنعتی از قبیل پتروشیمی ، صنابع نفت و گاز ، نیروگاه های آبی و حرارتی ، صنایع تولید فلزات، صنایع غذایی و … که در معرض مواد خورنده قرار دارند خسارت هنگفتی به این واحدها وارد می شود.

مطابق استانداردها ، در یک واحد صنعتی که تولید کننده یا مصرف کننده مواد خورنده می باشد، و یا در شیرایط آب و هوایی نا مساعد می باشد، کلیه ی سطوح باید دارای پوشش های محافظتی باشند. 

ضدخوردگی به ترکیباتی گفته می شود که برای محافظت از فلزات و ماشین آلات در برابر پوسیدگی و واکنش با محیط اطراف موثر هستند در واقع ضد خوردگی ها یک لایه روی فلز ایجاد می کنند تا از آن نگهداری کنند. پوشش های سطح و ضدخوردگی از سطوح فلز در برابر تنش های محیطی و شرایط اقلیمی بد محافظت می کنند و هزینه ها و آسیب ها را در صنایع به طور چشم گیری پائین می آورند.

بهترین روش محافظت از تاسیسات و ماشین آلات گالوانیزه کردن سطوح است، که به دو روش حمام گالوانیزه و پاشش اسپری روی (زینک) می باشد.

گالوانیزه کردن اسپری زینک به چه معناست؟

این فرآیند برای اجزای ساختاری که به دلیل اندازه بزرگ نمی توانند در حمام گالوانیزه فرو بروند و برای اجسامی که در حین گالوانیزه گرم دچار اعوجاج می شوند مناسب است.

گالوانیزه اسپری روی فرآیندی است که در آن یک پوشش روی سطح فولادی با پاشش آن با ذرات اتٌمیزه شده روی مذاب اعمال می شود. این کار با پاشش ذرات زینک بر روی سطح ساییده شده با استفاده از اپلیکاتور مخصوص انجام می شود. پوشش زینک مقاومت بسیار خوبی در برابر خوردگی برای اجسام و سازه های فولادی و آهنی مورد استفاده در محیط های مختلف مانند دریا و سایر شرایط نامساعد جوی ایجاد می کند.

اسپری زینک

روش مصرف اسپری زینک:

فرآیند گالوانیزه کردن اسپری زینک طی مراحل زیر انجام می شود:

ابتدا سطح مورد نظر را از هر گونه آلودگی، زنگ زدگی و رنگ پاک می کنیم

بهتر است این کار با ساینده های فشار بالا انجام شود که باعث افزایش زبری سطح و چسبندگی بهتر اسپری زینک می شود.

باید توجه کنیم که اسپری زینک زیان‌آور و قابل اشتعال است و استنشاق بخارهای آن یا تماس این ماده با پوست ممکن است باعث حساسیت شود. لذا برای کار با اسپری زینک، ضمن اطمینان از تهویه مناسب محیط باید از پوشش مناسب استفاده کنیم.

ابتدا به مدت ۱۵ ثانیه اسپری را به خوبی تکان دهید.

به‌ آرامی اسپری کنید و نازل را موازی با سطح تحت پوشش نگه دارید. پوشش را به‌ آهستگی پیش ببرید تا سطح را کاملاً بپوشاند. از انباشته اسپری زینک و ضخیم شدن برخی قسمت‌های سطح جلوگیری کنید.

سپس ذرات زینک اتمیزه شده روی سطح زبر شده اسپری می شوند و به سطح چسبیده و جامد می شوند. چندین لایه برای ایجاد ضخامت پوشش اعمال می شود، با مقادیر معمولی بین ۸۰ میکرون تا ۳۰۰ میکرون، اما ضخامت های ۵۰ تا ۵۰۰ میکرون نیز امکان پذیر است.

پوشش های زینک که به طور گسترده برای محافظت از محصول نهایی استفاده می شود از فولادهای ملایم، کم آلیاژ و پر کربن ساخته می شوند. حفاظت در برابر خوردگی عالی در اکثر شرایط جوی و همچنین زمانی که محصول در تماس با مواد خورنده طبیعی یا مصنوعی قرار می گیرد موثر است. محافظت در برابر محیط های تهاجمی مانند شرایط پاشش نمک را می توان با اعمال یک یا دو لایه رنگ اپوکسی بر روی پوشش روی افزایش داد.

گالوانیزه اسپری روی معمولاً در سازه های فولادی برای موارد زیر استفاده می شود:

  • برج های آسیاب بادی
  • صنایع شیمیایی، سیمان و کود
  • پالایشگاه ها
  • نیروگاه ها
  • خطوط لوله
  • پل ها و سایر کاربردهای دریایی
  • مخازن ترانسفورماتور
  • رادیاتورها
اپری زینک مات

مزایای استفاده از گالوانیزه اسپری روی عبارتند از:

  • مقاومت بالا دمایی
  • مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی فلزات
  • فرآیند سرد (عدم نیاز رساندن فلز به دمای ذوب)
  • مناسب برای تمامی سایزها
  • سطح برای نقاشی ایده آل می شود
  • بدون شکنندگی هیدروژنی
  • مناسب برای شرایط قلیایی
  • گالوانازیون را می توان در محل انجام داد
  • حفاظت طولانی مدت
  • ضخامت پوششی متغیر

انواع اسپری زینک:

اسپری زینک گالوانیزه ، فلزات و فولاد را از خوردگی و سایش محافظت می کند. این محصول به دو نوع اسپری زینک گالوانیزه مات و اسپری زینک گالوانیزه براق تقسیم بندی می شود و بهترین ترکیب استفاده از اسپری زینک برای محافظت از فلزات روی و آلومینیوم می باشد.

در حال حاظر بهترین گزینه برای انتخاب اسپری زینک اسپری زینک ویکون WEICON که کیفیت بسیار بالایی دارد و اسپری زینک BOSS که در عین داشتن کیفیت فوق العاده از قیمت مناسبی برخوردار است می باشند.

برای خرید اسپری زینک BOSS کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد