رفتن به محتوای اصلی
آب بند کننده چیست؟

آب بند کننده چیست؟

https://www.sajadchasb.com/?p=9750

آب بند کننده چیست؟

چسب های آب بند کننده یا درزگیر ها چه موادی هستند؟

کاربرد چسب های آب بندی چیست؟

در این مقاله به این سوالات خواهیم پرداخت.

آب بند کننده ها موادی هستند که برای آب بندی، مسدود کردن یا بستن شکاف های بین مصالح ساختمانی به منظور آب بندی و جلوگیری از عبور مایعات، هوا و آفات استفاده می شوند. این مواد محل اتصال مواد غیر مشابه را آب بندی و ضد آب می کنند و هرگونه بی نظمی را که ممکن است بین دو سطح وجود داشته باشد پر می کند. درزگیرها همچنین می توانند ترک های سطوحی مانند بتن، فایبرگلاس و سایر مصالح ساختمانی سفت و سخت را پر کنند.

درزگیرها معمولاً به صورت مایعات یا خمیرهای غلیظ هستند و می توان آنها را با تفنگ درزگیر در جای خود فشرده کرد. کاربران همچنین می توانند درزگیرها را با ماله بمالند یا مایع را قبل از مونتاژ به محل اتصال بمالند تا درزگیر به طور طبیعی تحت فشار شکل شکاف را به خود بگیرد.

درزگیرها همچنین می توانند به سادگی شکاف های اطراف پنجره و درب را بپوشانند یا چسبندگی انعطاف پذیری بین دو سطح ایجاد کنند. از آنجایی که آنها از عبور هوا و سایر مواد از شکاف ها جلوگیری می کنند، می توانند خانه را در انواع مختلف آب و هوا راحت تر نگه دارند.

درزگیر ها کاربرد های مختلفی دارند. برای مثال نصاب های پنجره ، اطراف دهانه ناهموار را با درزگیر می بندند و یک عایق هوایی ایجاد می کنند که باعث می شود خانه ایزوله شود.

آب بند کننده چیست؟

از دیگر کاربردهای درزگیرها می‌توان به :

  • شیشه‌کاری پنجره‌ها
  • وصله‌کردن ترک‌ها در دیوارهای بتنی و پیاده‌روها
  • اطراف دوش و وان
  • درزهای اطراف قالب‌های داخل خانه اشاره کرد.

هر جا که شکاف کوچکی برای عبور آب، هوا یا حشرات وجود داشته باشد، یک درزگیر برای این کار مناسب است.

۶ نوع رایج درزگیرها

انواع مختلفی از درزگیرها در بازار وجود دارند و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. برخی از درزگیرها برای یک هدف خاص ایده آل هستند، به این معنی که برای یک کاربرد کار می کنند اما احتمالاً برای کاربرد دیگری کار نمی کنند. به همین دلیل، انتخاب بهترین درزگیر با نیازمان بسیار مهم است.

درزگیرهای مبتنی بر آب

درزگیرهای مبتنی بر آب که به نام لاتکس نیز شناخته می شوند، در صنعت ساختمان سازی برای آب بندی شکاف بین قالب ها، درها و پنجره ها محبوب هستند. این درزگیرها به راحتی اعمال و تمیز می شوند و نسبتاً سریع خشک می شوند. درزگیرهای پایه آب قابل رنگ آمیزی هستند. با این حال، از آنجایی که این درزگیر حاوی مقدار زیادی آب است، درزگیرهای مبتنی بر آب تمایل دارند پس از خشک شدن منقبض شوند، بنابراین برای محیط های مرطوب یا خارجی ایده آل نیستند.

درزگیرهای اکریلیک

درزگیرهای اکریلیک مانند لاتکس قابل رنگ آمیزی هستند، اما خاصیت آب بندی آن ها پایدارتر است و به اندازه آن ها منقبض نمی شوند. این امر باعث می‌شود که این درزگیرها اغلب قابل رنگ آمیزی باشند و برای کاربردهایی در فضای باز که ممکن است نیاز به تطبیق رنگ داشته باشند، مانند ترک‌های بتنی، تزئینات اطراف پنجره‌ها و درهای بیرونی، و سایر تعمیرات به راحتی قابل استفاده و در برابر آب و هوا مقاوم هستند. با این حال، بدانید که درزگیرهای اکریلیک به اندازه برخی درزگیرهای دیگر انعطاف پذیر نیستند، بنابراین حرکت در طول زمان می تواند باعث ترک خوردن شود.

درزگیرهای بوتیل

درزگیرهای بوتیل بر پایه لاستیک هستند و به خوبی به بسیاری از مواد مختلف می چسبند. این درزگیر ها کمی روان هستند، این درزگیرها هرگز مانند سایر درزگیرها عمل نمی کنند، بنابراین بسیار انعطاف پذیر هستند، عمر طولانی دارند و در برابر اشعه UV، رطوبت و پیری مقاومت می کنند. آنها بسیار مقاوم در برابر آب هستند، اما در برابر حرکت بسیار مقاوم نیستند، به این معنی که این درزگیرها ممکن است پاره شوند. آنها همچنین رنگ را به خوبی نمی پذیرند.

آب بند کننده چیست؟

درزگیرهای پلی سولفید

در حالی که درزگیرهای پلی سولفید گران هستند و حاوی ترکیبات آلی فرار (VOCs) بیشتری نسبت به سایر انواع درزگیر هستند، آنها در کاربردهای خاص عالی هستند. آنها در طول عمر مفید خود بسیار انعطاف پذیر هستند و حتی می توان آنها را در زیر آب اعمال کرد و آنها را به گزینه ای عالی برای نشتی های فعال که نیاز به تعمیرات فوری دارند تبدیل می کند. این تعمیرات نیز موقتی نیستند – برخی از درزگیرهای پلی سولفید تا ۲۰ سال عمر می کنند. فقط به خاطر داشته باشید که بیشتر درزگیرهای پلی سولفیدی رنگ را به خوبی قبول نمی کنند.

درزگیرهای سیلیکونی

درزگیرهای سیلیکونی به استثنای غیرقابل رنگ شدن، یک انتخاب عالی درزگیر همه جانبه هستند. این محصولات بسیار انعطاف پذیر هستند و در برابر آب بسیار مقاوم هستند. آنها همچنین نسبت به سایر درزگیرها کمتر مستعد جمع شدن هستند و تقریباً به هر ماده ای می چسبند. نقطه ضعف اصلی این درزگیرها این است که گران هستند، اما  بهترین انتخاب برای آب بندی هستند.

درزگیرهای پلی اورتان

برای یک درزگیر سخت که تقریباً به همه چیز می چسبد، یک درزگیر مبتنی بر پلی اورتان می تواند بهترین گزینه باشد. این درزگیرها پیوندهای محکمی بین مواد و اتصالات آب بند ایجاد می کنند تا از عبور مایعات و سایر مواد جلوگیری کنند. آنها همچنین مقاوم در برابر سایش هستند و انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سایر انواع درزگیر دارند که باعث محبوبیت آنها در صنعت ساخت و ساز شده است. درزگیرهای پلی اورتان به ندرت قابل رنگ آمیزی هستند، اما اغلب در رنگ های خاکستری، سیاه یا سفید برای تطبیق با بتن و تزئینات موجود هستند.

نتیجه:

بدون توجه به کاربرد، انتخاب بهترین درزگیر برای کار مهم است. برای کاربردهای داخلی که نیاز به رنگ دارند، مقرون به صرفه بودن و رنگ آمیزی یک درزگیر مبتنی بر آب ایده آل است. برای پیوندهای قوی و انعطاف پذیر، پلی اورتان ممکن است راه حلی مناسب باشد. بستگی به شرایط دارد، اما مطمئن باشید، برای هر کاربرد یک درزگیر وجود دارد.

جهت مشاهده چسب های آب بند کننده کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد