رفتن به محتوای اصلی
آموزش کامل پاک کردن انواع چسب از پارچه، لباس و فرش

آموزش کامل پاک کردن انواع چسب از پارچه، لباس و فرش

https://www.sajadchasb.com/?p=8225

راهنمای پاک کردن چسب از سطوح مختلف

چسب یکی از وسایل ضروری هر خانه‌ای است که از آن برای چسباندن مواد به هم یا چسباندن تکه‌های شکسته استفاده می‌شود. چسب ناجی کاشی‌های بیرون زده دستشویی، ناخن مصنوعی‌های کنده شده و حتی لامپ شکسته است. بچه‌ها از چسب برای درست کردن کاردستی‌های مدرسه‌شان استفاده می‌کنند و گاهی با همین وسایل ساده شاهکار هنری درست می‌کنند.

همان‌طور که چسب فواید زیادی دارد، ممکن است آسیب‌هایی هم ایجاد کند؛ برای مثال زمانی که چسب روی لباس، فرش و وسایل خانه می‌ریزد! ریختن چسب روی فرش و لباس می‌تواند فاجعه باشد البته نه زمانی که نحوه پاک کردن آن را بلد باشید. بیشتر اوقات چسب و مواد چسبناک با شستن پاک می‌شوند اما اگر چسب روی لباس‌هایی که فقط می‌توانند خشک‌شویی شوند و نمی‌توان آن‌ها را شست، بریزد چه باید کرد؟ بهترین راه حل این است که بدون فوت وقت به خشک‌شویی بروید و لکه را به فرد متخصص نشان دهید تا بهترین راه حل را به شما پیشنهاد دهد.

خرید انواع چسب

چگونه چسب را پاک کنیم؟

در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه پاک کردن انواع چسب‌های زیر از روی پارچه، لباس و فرش آشنا شوید:

  • چسب‌ صنعتی
  • چسب ناخن مصنوعی
  • چسب اکلیلی
  • چسب پی‌وی‌سی
  • چسب حرارتی یا تفنگی
  • چسب لاستیک
  • جای چسب و برچسب
  • چسب قطره‌ای
  • چسب سفید
چگونه چسب را پاک کنیم؟

پاک کردن چسب‌ صنعتی

چسب‌ صنعتی که ممکن است آن را با نام چسب‌ ساختمان بشناسید، بسیار سخت از روی لباس و پارچه پاک می‌شوند؛ به همین جهت توصیه می‌شود که حین کار حتماً از لباس کار مخصوص استفاده کنید و فرش و کف زمین را قبل از شروع هرگونه عملیات ساختمانی کاملاً بپوشانید. اگر فردی نامرتب هستید یا زیاد برایتان حادثه اتفاق می‌افتد، حتماً زمانی که اقدام به خرید چسب کردید حلال یا پاک کننده چسب را هم بخرید!

پاک کردن چسب‌ صنعتی

پاک کردن چسب‌ صنعتی از روی پارچه

اگر چسب روی پارچه ریخت، قبل از هر اقدامی برای پاک کردن چسب، اجازه دهید تا چسب روی پارچه خشک شود. تلاش برای پاک کردن چسب خیس تنها باعث پخش شدن آن و نفوذ به درون الیاف پارچه می‌شود. پس بهتر است اول با استفاده از جسمی کند مانند قسمت پشت چاقو یا کاردک پلاستیکی سعی کنید قطره‌های اضافی چسب را جدا کنید و اجازه دهید تا چسب خشک شود.

اگر چسب روی لباس ریخت، آن را در فریزر قرار دهید. وقتی چسب در فریزر کاملاً منجمد شد می‌توانید به‌راحتی بخش زیادی از آن را بشکنید، سپس بقیه چسب را با حلال یا پاک کننده چسب پاک کنید و در آخر آن را طبق راهنمای شستشوی لباس بشویید.

پاک کردن چسب‌ صنعتی از روی فرش

اگر چسب روی فرش ریخت، مقداری یخ را درون کیسه پلاستیکی بریزید و سعی کنید چسب را منجمد کنید. سپس تا جایی که امکان دارد چسب را بشکنید و با استفاده از حلال چسب مخصوص فرش آن را پاک کنید. بهتر است ابتدا حلال را روی قسمتی از فرش که در معرض دید نیست امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ فرش آسیبی وارد نمی‌شود.

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی

فرمولاسیون چسب ناخن مصنوعی مانند چسب قطره‌ای است. ترکیب اصلی چسب ناخن مصنوعی، سیانواکریلات و چسب آکریلیک است. تنها راه پاک کردن چسب ناخن مصنوعی، تدریجی عمل کردن است. اقدام برای پاک کردن چسب خیس تا زمانی که خشک نشده است تنها منجر به پخش شدن آن و نفوذ به داخل الیاف می‌شود؛ پس وحشت زده نشوید و شتاب‌زده عمل نکنید و اجازه دهید تا چسب کاملاً خشک شود.

نکته: قبل از هر اقدامی ابتدا برچسب ترکیبات چیزی که چسب روی آن ریخته شده است را بخوانید زیرا استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک در حلال ناخن مصنوعی، استون و تینر رنگ حل می‌شوند. استفاده از این محصولات باعث ایجاد حفره‌هایی می‌شود که قابل ترمیم نیستند. اگر چسب ناخن مصنوعی روی فرش یا لباسی که ترکیبات بالا را داشت، ریخت حتماً با خشک شوی حرفه‌ای مشورت کنید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کند.

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی از روی پارچه

 با فرض این‌که پارچه شما ترکیبات بالا را ندارد و امکان استفاده از این روش را روی پارچه دارید، مراحل زیر را برای پاک کردن چسب ناخن مصنوعی استفاده کنید.

  1. پارچه‌ای نخی را به استون آغشته کنید سپس آن را روی قسمتی از پارچه که دیده نمی‌شود امتحان کنید تا مطمئن شوید استون به پارچه آسیب نمی‌رساند و رنگ آن را تغییر نمی‌دهد.
  2. برای پاک کردن قطره چسب آن را از بیرون به سمت داخل تمیز کنید. به این صورت که از قسمت بیرونی چسب با اسفنج روی قطره به‌صورت ضربه‌ای بزنید و در آخر اجازه دهید تا اسفنج به مدت یک یا دو دقیقه روی قطره بماند.
  3. با استفاده از جسمی کند یا قسمت پشت چاقو سعی کنید تکه‌های شل شده و سست چسب را بکنید. ممکن است این مرحله نیاز به تکرار داشته باشد.
  4. پس از کنده شدن چسب با توجه به راهنمای شستشوی پارچه، آن را بشویید.
  5. قبل از قرار دادن پارچه در خشک‌کن دوباره پارچه را بررسی کنید تا مطمئن شوید چسبی روی لباس باقی نمانده است. اگر مقداری چسب روی لباس باقی مانده باشد، باید پاک شود؛ زیرا دمای خشک‌کن باعث سفت شدن و چسبیدن چسب شده و کندن آن را تقریباً غیرممکن می‌کند.

پاک کردن چسب ناخن مصنوعی از روی فرش

  1. بعد از پاک شدن چسب، محلولی از آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی و یک قاشق غذاخوری سرکه سفید درست کنید.
  2. پارچه‌ تمیز و سفید، دستمال کاغذی یا اسفنج را به محلول آغشته کنید و روی چسب بمالید.
  3. سپس با دستمال مرطوب روی آن را پاک کنید.
  4. فرصت دهید تا فرش در هوای آزاد خشک شود.

پاک کردن چسب اکلیلی

پاک کردن چسب اکلیلی

چسب اکلیلی ترکیبی از چسب سفید، رنگ و اکلیل است که می‌تواند لکه‌ای ایجاد کند که پاک کردن آن به مراتب بسیار سخت باشد.

پاک کردن چسب اکلیلی از روی پارچه

روش پاک کردن چسب اکلیلی به این بستگی دارد که چسب خیس است یا خشک شده است.

اگر چسب خشک شده است: با استفاده از جسمی کند مانند پشت چاقو یا کاردک پلاستیکی تا آنجا که امکان دارد، چسب خشک شده را جدا کنید. پس از کندن قسمت‌های خشک شده چسب بقیه مراحل مانند پاک کردن چسب اکلیلی خیس به روش زیر است.

  1. ابتدا با آب سرد لکه را کاملاً خیس کنید. (دقت کنید که استفاده از آب گرم موجب پختن پروتئین چسب می‌شود، پس از آب گرم استفاده نکنید)
  2. محلولی از آب سرد و سفید کننده با ترکیب اکسیژن‌دار تهیه کنید و لباس را درون محلول قرار دهید و بگذارید ۸ ساعت خیس بخورد. با این کار رنگ چسب پاک خواهد شد.
  3. اگر با این کار چسب پاک شد، آن را به روش همیشه بشویید در غیر این صورت دوباره محلول را درست کرده و مراحل بالا را تکرار کنید.

پاک کردن چسب اکلیلی از روی فرش

  1. با استفاده از جسمی کند مانند پشت چاقو سعی کنید چسب را تا جایی که امکان دارد، پاک کنید.
  2. محلول آب گرم و سفید کننده با ترکیب اکسیژن‌دار را تهیه کرده و قسمتی که چسب ریخته شده است به آن آغشته کنید و اجازه دهید محلول برای یک ساعت روی آن باقی بماند.
  3. محلول را با دستمال خشک تمیز کنید. اگر لکه پاک نشده بود دوباره همین مراحل را با تهیه محلول جدید تکرار کنید.
  4. بعد از پاک شدن لکه، محل لکه را با اسفنج مرطوب خشک‌کنید و اجازه دهید تا در معرض هوای آزاد خشک شود.

چسب PVC

برای پاک کردن چسب پی وی سی از روی پارچه و لباس ۴ روش کلی زیر می‌تواند به شما کمک کند:
۱- لباس را به مدت یک ساعت در فریزر قرار داده و بعد با چاقو یا کاردک چسب را بکنید.
۲- گرم کردن چسب با اتوی داغ؛ برای این منظور دمای اتو را تا جایی که به بافت لباس آسیب نمی‌زند بالا ببرید سپس یک تکه حوله کاغذی یا کاغذ جاذب را روی لکه گذاشته و با اتو به آن حرارت دهید تا شل شده و به کاغذ بچسبد. این کار را با کاغذ تمیز آنقدر تکرار کنید تا چسب کاملا از بین برود.
۳-روی لکه چسب پودر لکه بر ریخته و اجازه دهید برای چند دقیقه روی آن باقی بماند. سپس با استفاده از ماشین لباسشویی آن را بشویید.
۴- اسپری WD-40 را روی چسب زده و پس از یکساعت لکه را جدا کرده و لباس را با ماشین لباسشویی بشویید. (دقت داشته باشید که فرمول این اسپری بهه بافت لباس یا رنگ آن آسیبی نرساند)

پاک کردن چسب حرارتی یا تفنگی

پاک کردن چسب حرارتی یا تفنگی

چسب حرارتی و چوب بستنی دوست‌های آشنایی هستند و از آن سازه‌های زیبایی درست می‌کنند. چسب حرارتی معمولاً با پارچه مخلوط و ترکیب نمی‌شود، اما روش کلی پاک کردن آن به‌صورت زیر است.

پاک کردن چسب حرارتی از روی پارچه

چندین روش برای پاک کردن چسب از روی پارچه وجود دارد:

اگر زمان کافی دارید، پارچه چسبی را برای یک شب درون فریزر قرار دهید تا چسب شکننده شود؛ به‌این‌ترتیب با استفاده از جسم کند مانند پشت چاقو می‌توانید آن را جدا کنید و سپس می‌توانید با استفاده از پاک‌کننده‌های موجود در بازار چسب روی پارچه را پاک کنید.

اگر زمان کافی ندارید، استون می‌تواند پاک کننده مناسبی باشد. استون یا پاک کننده چسب ناخن مصنوعی نمی‌توانند روی پارچه‌هایی با ترکیب استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک استفاده شوند. همیشه ابتدا برچسب ترکیبات پارچه را بخوانید زیرا اگر پارچه ترکیب استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک داشته باشد، حفره‌هایی ایجاد می‌کند که قابل ترمیم نیستند. در صورت نیاز برای پاک کردن چسب حرارتی با خشک شوی حرفه‌ای مشورت کنید.

اگر پارچه قابل شستشو است، یک حوله زیر آن قرار دهید و با پارچه‌ای آغشته به استون چسب را پاک کنید. برای پاک کردن قطره آن را از بیرون به سمت داخل تمیز کنید. سپس با اسفنج به‌صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید. بعد از پاک کردن چسب آن را به روش‌های معمول بشویید.

پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش

آسان‌ترین روش برای پاک کردن چسب حرارتی از روی فرش، قرار دادن یک بسته یخ روی چسب و منجمد کردن آن است. به‌این‌ترتیب چسب سفت و شکننده می‌شود. هم‌چنین می‌توانید قطره چسب را با استون پاک کنید. یادتان باشد تا زمانی که چسب خشک نشده است برای پاک کردن آن اقدامی نکنید؛ زیرا تنها چسب را روی فرش و بین الیاف فرش پخش می‌کنید.

پاک کردن چسب لاستیک

پاک کردن چسب لاستیک

چسب‌ لاستیک بسیار کارآمد هستند اما ممکن است لکه‌هایی روی لباس به‌جا بگذارند.

پاک کردن چسب لاستیک از روی پارچه

با استفاده از قسمت پشت چاقو که کند است تا جایی که امکان دارد چسب را از روی پارچه جدا کنید. چسب را روی پارچه نمالید زیرا باعث پخش شدن چسب می‌شود. قسمت چسبی را با لکه بر پاک کنید سپس آن را با بیشترین دمایی که طبق راهنمای پارچه امکان پذیر است بشویید یا پارچه را خشک‌شویی کنید.

پاک کردن چسب لاستیک از روی فرش

با استفاده از قسمت پشت چاقو که کند است تا جایی که امکان دارد چسب روی پارچه را پاک کنید. بعد از پاک شدن چسب، محلولی از آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید درست کنید. سپس پارچه‌ای تمیز و سفید، دستمال کاغذی یا اسفنج آغشته به محلول را روی چسب بمالید و در آخر با دستمال مرطوب روی آن را تمیز کنید. پس از اتمام کار اجازه دهید تا فرش در هوای آزاد خشک شود.

پاک کردن جای چسب و برچسب

پاک کردن جای چسب و برچسب

باقی ماندن برچسب بازی کودکان روی پیراهن و شستن آن با ماشین لباس شویی یا بدتر از آن استفاده از خشک‌کن اتفاقی است که برای همه ما پیش آمده است. در این مواقع معمولاً قسمت کاغذی برچسب شسته و از بین می‌رود و شما می‌مانید و باقی مانده ماده چسبنده روی لباس! و این ماده چسبنده معمولاً گرد و خاک یا پرز را جذب می‌کند و لکه‌ای سیاه ایجاد می‌کند.

پاک کردن جای برچسب از لباس

پاک کردن مانده چسب از روی لباس زمان‌بر است اما باید بتوانید جای لکه را پاک کنید. برای این کار طبق روش زیر عمل کنید:

  1. سرکه سفید غلیظ را در مایکروفر حرارت دهید تا کمی گرم شود.
  2. با کمک اسفنج ناحیه چسبی را کاملاً آغشته به سرکه گرم کنید و اجازه دهید تا چسب کاملاً نرم شود.
  3. لکه را با آب سرد آب کشی کنید، سپس آن قسمت را با لکه بر تمیز کنید و مطابق معمول با آب سرد بشویید. (آب خنک با دمای کمتر از ۴۰ درجه برای شستن لباس مناسب است.)
  4. قبل از قرار دادن لباس در خشک‌کن ابتدا آن را کاملاً بررسی کنید و اگر چیزی از چسب روی لباس باقی مانده بود، مراحل را تکرار کنید.
  5. اگر چسبی روی لباس باقی مانده باشد و آن را در خشک‌کن بیندازید باید چندین بار آن را با سرکه گرم پاک کنید تا به‌خوبی پاک شود.

راه دیگر این است که قبل از شست‌وشو روی لکه کمی الکل بمالید؛ اما توجه داشته باشید که باید این کار را ابتدا روی قسمتی که دیده نمی‌شود امتحان کنید و مطمئن شوید الکل رنگ پارچه را از بین نمی‌برد.

پاک کردن جای برچسب از روی فرش

استفاده از سرکه گرم روی فرش هم می‌تواند کارآمد باشد با این تفاوت که باید سرکه ۵ تا ۱۰ دقیقه روی لکه بماند. سپس روی لکه را با حوله کاغذی پاک کنید و آن را آب کشی کنید. اگر لازم بود مراحل بالا را دوباره تکرار کنید و در آخر اجازه دهید فرش در معرض هوای آزاد خشک شود.

پاک کردن چسب قطره ای

پاک کردن چسب قطره ای

پارچه‌هایی که از استات، تری استات و الیاف مد آکریلیک تهیه شده‌اند در لاک پاک کن، استون و تینر رنگ حل می‌شوند. حتماً همیشه ابتدا برچسب ترکیبات الیاف را بخوانید. استفاده از این محصولات حفره‌هایی ایجاد می‌کند که قابل ترمیم نیستند، به همین جهت در این مواقع همیشه با یک خشک شوی حرفه‌ای مشورت کنید.

پاک کردن چسب قطره ای از روی پارچه

روشی که برای پاک کردن چسب قطره‌ای از روی اکثر پارچه‌ها استفاده می‌شود، به‌صورت زیر است:

  1. قبل از هر اقدامی برای پاک کردن چسب، اجازه دهید تا چسب کاملاً خشک شود.
  2. پارچه نخی آغشته به لاک پاک کن استون دار را روی قسمتی از پارچه که دیده نمی‌شود امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ پارچه را تغییر نمی‌دهد.
  3. برای پاک کردن قطره باید آن را از بیرون به سمت داخل تمیز کنید. با اسفنج به‌صورت ضربه‌ای روی لکه بزنید وقتی چسب جابجا شد از اسفنج تمیز استفاده کنید. شاید لازم شود این کار را از دو طرف پارچه انجام دهید.
  4. وقتی چسب کاملاً پاک شد کمی محلول شوینده قوی روی لکه بمالید و طبق معمول بشویید.
  5. قبل از استفاده از خشک‌کن لباس را بررسی کنید تا مطمئن شوید چسب به‌طور کامل پاک شده است. اگر چسبی باقی مانده بود لازم است مراحل را دوباره تکرار کنید. گرمای زیاد خشک‌کن لکه را پایدار و پاک کردن آن را سخت و گاهی غیرممکن می‌کند.

پاک کردن چسب قطره ای از روی فرش

پاک کردن چسب قطره‌ای از روی فرش مانند پاک کردن آن از روی پارچه است.

  1. پارچه نخی آغشته به لاک پاک کن استون دار را روی قسمتی از فرش که دیده نمی‌شود امتحان کنید تا مطمئن شوید رنگ آن را تغییر نمی‌دهد.
  2. بعد از پاک شدن چسب، محلولی از آب گرم، یک قاشق چای‌خوری مایع ظرف‌شویی و دو قاشق غذاخوری سرکه سفید درست کنید.
  3. یک پارچه تمیز سفید، دستمال کاغذی یا اسفنج را به محلول آغشته کنید و روی چسب بمالید.
  4. سپس با دستمال مرطوب روی آن را پاک کنید.
  5. اجازه دهید فرش در فضای آزاد خشک شود.

پاک کردن چسب سفید

پاک کردن چسب سفید

چسب سفید یکی از لوازم تحریرهای اساسی برای ساختن کاردستی بچه‌ها است. خوشبختانه پاک کردن این چسب نسبتاً آسان است. ترکیب چسب سفید حاوی پروتئین است که با خیس کردن و چنگ زدن آن در آب سرد قبل از شست‌وشو پاک می‌شود. این لکه‌ها وقتی تازه هستند خیلی راحت‌تر پاک می‌شوند.

پاک کردن چسب سفید از روی پارچه

  1. با استفاده از پشت چاقو یا لبه پلاستیکی جسمی دیگر که کند است تا جایی که می‌توانید چسب را پاک کنید.
  2. دقت کنید که هنگام پاک کردن چسب نباید تیغه را روی آن بمالید زیرا باعث پخش شدن چسب و نفوذ آن به داخل الیاف می‌شود.
  3. با گرفتن پارچه زیر آب سرد، چسب را پاک کنید و سپس به‌خوبی بشویید.

پاک کردن چسب سفید از روی فرش

برای پاک کردن فرش کافی است مراحل خیساندن و پاک کردن لکه را با اسفنج مرطوب انجام دهید. اگر لکه قدیمی است یا خشک شده است تا جایی که می‌توانید چسب را بخراشید، سپس آن را نیم ساعت در آب سرد بخیسانید و بعد پارچه را بشویید یا فرش را با اسفنج پاک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد