رفتن به محتوای اصلی
چسب چیست وچگونه کار میکند؟

چسب چیست وچگونه کار میکند؟

https://www.sajadchasb.com/?p=6864

چسب چیست وچگونه کار میکند؟

چسب عبارتست از هر ماده ای که بین دو ماده دیگر اتصالی ایجاد کند چه این اتصال موقتی باشد چه دائمی .

چسب ها انواع مختلف دارند که از زمان باستان مورد استفاده قرار میگرفتند و بر اساس نوع استحصال آنها به دو دسته چسب های طبیعی و مصنو عی تقسیم میشدند .چسب های طبیعی چسب هائی بودند که از الیاف طبیعی مانند پوست درختان و صمغ گیاهان بدست می آمد .در سال های بعد و با پیشرفت علوم و صنایع مختلف و ایجاد تقاضا چسب های مصنوعی که حاصل ترکیبات شیمیائی بودند ساخته شد .در عملکرد چسب ها مهمترین فاکتورها آیتم های فیزیکی و شیمیایی چسب و متریال هایی که باید بچسبند مهم است . همچنین در تعیین اینکه آیا اتصالات چسب به طور مناسب عمل خواهد کرد یا نه آیتم هایی مانند عوامل محیطی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد

شروع مرحله ایجاد اتصال توسط چسب از زمانی آغاز میشود که ماده چسب بین دو متریال قرار میگیرد خب اولین تئوری در شروع چسبندگی تئوری جذب میباشد . یعنی به محض تماس مولکول های چسب با مولکول های موادی که باید به هم متصل شوند یک جذب سطحی صورت میگیرد سپس نوبت به واکنش شیمیائی میرسد . به علاوه بر جذب ، چند مکانیسم دیگر چسبندگی نیز در اتصال باید بررسی شود . اولین مکانیسم اتصال یا همان اتصال مکانیکی میباشد که هنگامی اتفاق می افتد که چسب در منافذ سطوح چسبنده جریان می یابد . دومین مکانیسم پخش میباشد که منجر به حل شدن چسب مایع در مواد چسبنده می شود. البته عملکرد یک چسب پس از انتخاب درست که قبلا هم توضیح داده شده است در استفاده از چسب مهمترین مرحله مرحله انتخاب چسب میباشد .بدین معنی که ما باداشتن اطلاعات لازم از دو متریال که باید بچسبند به این نتیجه خواهیم رسید.

البته چسب های مرکب یا همان چسب های شیمیائی از واحد ها یا مونومر ها یا ماکرومولکول هائی که به یکدیگر متصل شده اند یا به اصطلاح پلیمریزه شده است تشکیل شده است . در انتخاب درست چسب دانستن پلیمر چسب نیز بسیار کمک میکند مثلا پلیمر چسب های قطره ای سیانو اکریلات میباشد .

پس با داشتن اطلاعات کامل از مواد و همچنین پلیمر چسب میتوان بهترین انتخاب را انجام داد .

پس از اتصال در تمام دنیا از علوم مختلف یرای استفاده از تست چسبندگی استفاده میشود .مانند تست کشش و تست مقاومت در برابر عوامل مختلف محیطی .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت به بالا
فروشگاه آنلاین چسب سجاد